פרשת בלק: מה פשר סיפור האתון?

פרשת "בלק" מגוללת כמעט לכל אורכה את סיפורו של בלעם הנביא הנשכר על ידי בלק מלך מואב לקלל את בני ישראל, הניצבים בגבול מואב במסעם אל ארץ כנען. בלעם נשכר לקלל אך הפרשה מתארת כיצד ארבע פעמים הוא מברך את בני ישראל וחוזה להם עתיד של עוצמה ובhטחון. ברכותיו של בלעם, נביא אומות העולם, זכו שתוענק להן תזכורת יומית בבתי הכנסת, באמצעות הפסוק "מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל" (שם כד ה), הנאמר בעת הכנסה להיכל התפילה בשעת הבוקר.

באמצעה של הפרשה, בין תיאור המפגש בין זקני מואב ומדין הבאים לחלות את פניו של בלעם לביו תיאור מעשיו בארץ מואב, מופיע סיפור האתון בלעם. האתון עליה רוכב בלעם רואה את מלאך יי' ניצב על אם הדרך וחרבו שלופה בידו. בלעם אינו רואה את המלאך ולכן כאשר האתון סוטה שלוש פעמים מן הדרך ולוחצת את רגל בעליה אל קיר אבנים הניצב לצדה הוא מכה בה. שני עשי פלא מתרחשים. ראשית – האתון פותחת את פיה ונוזפת בבלעם על אלימותו כלפיה. לאחר מכן נפקחות עיניו של בלעם והוא רואה את מלאך יי' המוכיחו על הכאת האתון ומזהירו להשמיע אך ורק את הדברים שימסרו לו על ידי אלוהים.

פרשנים שונים במרוצת הדורות תהו על פשר סיפור האתון, שיש בו לא מעט הומור ואתנחתא קומית, אך אין בו כדי להוסיף לעלילה העיקרית פרט חשוב כלשהו. ההיתר ללכת עם זקני מואב ניתן לבלעם על ידי האלוהים קודם לכן וכך גם ההוראה החד משמעית שלא לשאת דברים מלבד אלו אשר יימסרו לו בנבואה. ההסבר המוביל העולה מדברי הפרשנים הוא שסיפור האתון מציג את בלעם בעיוורונו ובשגגתו. הנביא הגדול שאלוהים נגלה אליו לכל אורכה של הפרשה נכשל לראות את אשר רואה אתונו ונכשל לפרש את מעשיה; סיפורה של האתון – על פי קו פרשנות זה – נועד להדגיש כי כל יכולותיו של בלעם אינן באות לו מכוח כשרונו וגדולתו, אלא אך ורק מעצם היותו שליח המביא את דברו של האל.

פרשנות אפשרית אחרת – שיש בה מידה גדושה של רלוונטיות לימינו – מתעמקת בפרטיו של סיפור האתון ועומדת על עושר הדיאלוג שיש בין בלעם לבין האתון, המתלוננת על יחסו של אדוניה. בדיאלוג זה, כמו גם בחילופי הדברים עם המלאך, נכללים דברי תוכחה, הבעת צער, כעס ופייסנות, בירור של העובדות, לקיחת אחריות והכאה על חטא. שתי השיחות הללו עומדות בניגוד גמור להיעדר המוחלט של כל שיח בין מואב לבין ישראל וגם להעדר העומק בשיח בין בלעם לבין בלק מלך מואב, המתאכזב פעם אחר פעם מברכותיו של בלעם לישראל.

עניין זה מובלט גם על ידי יצירת הניגוד שבין חוש הראיה וחוש השמיעה בסיפור הכללי ובתוך סיפורה של האתון. פחדם של בלק ובני עמו מתעורר מעצם המראה של בני ישראל היושבים למרגלות הרי מואב. פעם אחר פעם מציע בלק לבלעם לשנות את זווית התצפית שלו על מחנה בני ישראל, ומתוך שכך אולי ייצאו מפיו דברי קללה ולא ברכה. זווית הראייה משתנה אך אין בצדה כל שיח וחתירה לדיאלוג.

בניגוד לאמירה העממית: "טוב מראה עיניים ממשמע אזניים"; סיפורה של האתון מציע כי במקום שבו אין שיחה, והאוזן לא שומעת את הצד השני – מראה העיניים וההתרשמות הראשונית יכולים לתעתע, להעצים פחדים ולהוליך שולל. הדיאלוג בין בלעם והאתון, כמו גם השיחה בין בלעם למלאך, הופכים מצבים של כעס, הפגנת כוח ואלימות למצבים של הבנה ורעית הדברים לעומקם. יש בהם כדי להעיד על האטימות המאפיינת את שנאתם של בני מואב כלפי בני ישראל ואת פחדם העמוק מהם.

הדיאלוג שניהל משה עם בני אדום בפרשה הקודם לא צלח אמנם והם מנעו מבני ישראל לעבור בארצם; אך מי יודע מה הייתה יכולה להיות תוצאתו של השיח שלא התקיים בין בני מואב לבני ישאל על אודות מעבר האחרונים דרך ארצם.

פרשת "בלק" העניקה לשפה העברית את הביטוי: "ותפתח האתון את פיה". מבט חטוף על הנעשה בחברה הישראלית וקריאה קצת יותר עמוקה בסיפורה של האתון המדברת מלמדים שהפרשה מעניקה לנו את הלקח של פתיחת הפה והאוזן גם יחד. במקום בו לא מסתפקים במה שהעין כביכול רואה וישנו ניסיון אמיתי לשמוע את שיש לזולת לומר, הקללות אכן יכולות להפוך לברכות. זה אולי פשר המאמר של הפרק החמישי במסכת אבות, שייקרא בשעות אחר הצהרים של השבת הזו, לפיו פי האתון הפלאי נברא ביום השישי לבריאה בין השמשות, יחד עם הדברים הנוספים שאירעו בהם ובעזרתם נס ודבר פלא במרוצת הדורות.

רגע לפני שמעשה הבריאה נשלם, נברא פיה של האתון – סמל לתפקידם של המלים, של הדיבור ושל השיחה.

שבת שלום וחופשת קיץ בטוחה ושמחה.

פורסם על ידי

<span dir=rtl>תגובה אחת ל“פרשת בלק: מה פשר סיפור האתון?”</span>

  1. פרשת בלק הנה פרשה עכשווית הן במישור האופי האישי הוא מישור האדם, הן במישור האמוני תרבותי והן במישור הלאומי.
    כל אדם,כל קורא יכול לראות ולמצוא בפרשה זו כצלמו וכדמותו את אשר ליבו מעסיקו.

    פרשת בלק הנה סיפורו של אדם שכל כולו בעצמו,בדעותיו ובמוסכמות בהן הוא טובע ובה בעת בהשגת משימתו עד כדי היותו סומא,שסימני אזהרה ונורות אדומות מהבהבות עד כדי סינוור לא יכלו אפילו להביאו לידי הטלת ספק בדרכו שלו ולהניעו לנסות להבין בדרך אחרת את המתרחש סביבו.
    כאז כן עתה זו עלולה להיות התנהגות של האדם הפרטי,קבוצת אנשים ושל מנהיגי ושליחי ציבור.

    בה בעת,פרשת בלק מספרת גם על מאבק סמוי בין האמונה האלילית,המאמינה במעשה המגיה של הקוסם האלילי,שביכולתו לשפעל את האלים כאוות נפשו לבין האמונה הישראלית המונותאיסטית,המתנגדת בכל תוקף למעשה המגיה ולאמונה באלילים,בדומה למאבק הסמוי בין משה ואהרון לבין פרעה וחכמיו,אלא שהפעם זה נעשה לקראת חציית הירדן וכניסה לארץ המובטחת.

    כל זאת נעשה כרקע וכהכנת כניסת עם ישראל לארץ המובטחת והכנתו לסכנות הקיומיות הממתינות לו במהלך כיבוש ארץ ישראל וההתישבות בו.
    פרשת בלק מהווה מעין צומת לאומית חשובה ביותר,שעד אליו הסכנות הקיומיות הפיזיות העסיקו את עם בני ישראל עד מאד עם געגועים וקריצות לסיר הבשר במצרים. ואילו מכאן ואילך,לקראת הכניסה וההתישבות בארץ כנען והפיכתו לארץ ישראל, הסכנות האמוניות-רוחניות והתרבותיות הן שיהיו לפתחו של עם ישראל. מעתה ואילך מבחנו העיקרי של עם ישראל,כמו הסכנה הקיומית שתרחף מעליו, הנו בין הדבקות באמונה הישראלית המונותאיסטית לבין זו האלילית,שתעטוף אותו מכל עבר והוא יצטרך אף לחיות עמה בשלום ולבוא עמה במגע יום יומי.

    הסיפור הלאומי בפרשת בלק הנו על רקע הכנת עם בני ישראל לכניסתו לארץ המובטחת ובשלותו לכך.
    לעומת זאת,ביציאת מצרים עם העבדים ששוחרר ממקום עבדותו לא היה מוכן דיו להתמודדות האמונית-רוחנית תרבותית.
    לכן להבנתי,הסכנה האמונית תרבותית שלפתחם רבצה בעת יציאת מצרים היא היא הסיבה כי "…וַיְהִי, בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת-הָעָם, וְלֹא-נָחָם אֱלֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים, כִּי קָרוֹב הוּא…" ,שמות פרק יג פסוק יז.

    ובימים אלה בין המצרים המתחילים היום בצום י"ז תמוז אומר…השאיפה לאמונה מונותאיסטית ישראלית יחד עם השאיפה ל…צדיק וטוב לו רשע ורע לו…דהיינו., השאיפה להנחלת הדת הישראלית המונותאיסטית ולצדק וסדר חברתי כמו השאיפה לעצמאות פיזית,רוחנית ומדינית הן תמידיות כך, שבכל דור ודור מצווים אנו הן כפרטים והן כעם לתת לו ציביון עדכני ומשמעות עכשווית,תוך הסתמכות על העבר וחיזוי העתיד

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s