א' סיון תשפ"א 12 מאי 2021

אדוני היו"ר, כנסת נכבדה, חודש טוב.

בפתח דברי אני מבקש להביע תנחומים כנים למשפחות האבלות ולשלוח איחולי החלמה לכל הפצועים והפצועות בגוף ובנפש.

התקנות שאנו מתבקשים לאשר הם תזכורת לחובה המוטלת עלינו להגן על מדינת ישראל מפני המבקשים את רעתה, ובו בזמן להמשיך ולטפל בכל צרכי הציבור. החוסן הלאומי של מדינת ישראל נמדד כמובן במענה הצבאי למתקפות הטילים, אך לא פחות מכך גם בחוסן החברתי, הכלכלי, הבריאותי, החינוכי והקהילתי של החברה הישראלית.

משבר הקורונה הבליט את נקודות החוסן הקיימות בתחומים אלו, אך גם נקודות כשל רבות, ובתוכן – הפערים הגדולים בהשקעה בתשתיות ציבוריות ובהערכות מסודרת של הממשלה בתחומים שהזכרתי.

שביתת האזהרה של הרופאים שהתקיימה ביום שני קשורה כמובן למשבר הקורונה ולכוונה הבלתי נתפסת לבטל את התקנים המיוחדים שהוספו למערכת הבריאות הציבורית, אך המחסור ברופאים ובאחיות, כמו גם בפסיכולוגים ויועצים חינוכיים, קשור בטבורו גם למצב החירום הנוכחי ולהערכות הנדרשת מצד ממשלת ישראל.

העובדה כי אנו מאשרים היום תקנות, באופן רטרואקטיבי, הלכה למעשה, מסמלת באופן עגום את חכמת ה"בדיעבד" שמאפיינת במידה רבה את דפוסי הפעולה של ממשלת ישראל, ודי להזכיר בהקשר זה את האסון הכבד במירון, שירד באבחת חרב מסדר היום הציבורי בשל המאורעות הקשים.

אתמול בקרנו חברות וחברי סיעת העבודה בעיר שדרות ובמועצות האזוריות שער הנגב ואשכול, שתושביהן חווים במידה רבה במשך למעלה מ-20 שנים את אשר חווינו בגוש דן, בשפלה ובשרון ביממה האחרונה. פגשנו ברשויות אלו מנהיגות מוניציפאלית ועובדות ועובדי ציבור מסורים ומקצועיים, המוסרים את נפשם יום ולילה. אנו שולחים להם, ולכל ההנהגות של הרשויות המקומיות ברחבי הארץ המתמודדות עם מצב החירום, ברכת חזק ואמץ, בצד ברכתנו לחיילי וחיילות צה"ל, לשוטרות ולשוטרים וכל רשויות הביטחון וההצלה.

בדיוק כמו בתקופת הקורונה, גם במצב החירום הנוכחי, מתגלים חשיבותן וכוחן של הרשויות המקומיות. העובדה כי החלטות הממשלה לסיוע מיוחד לאזור עוטף עזה אינן מתממשות כסדרן בשנתיים האחרונות בשל העדר תקציב מדינה היא לא פחות מחרפה ואיוולת. יש לקוות כי יעלה בידנו להרכיב ממשלה במהירות שתתקן עוול זה.

הבוקר הזה לא ניתן לפסוח על המחזות הקשים מאד שראינו ברחובות הערים בהם חיים יחד יהודים וערבים, ובראשן העיר לוד. המראות של אזרחים הנדרשים לפנות את בתיהם מפחד שכניהם, של בתי כנסת שרופים ורכבים עולים באש, ושל מכוניות נוסעות הנרגמות באבנים הם דבר בלתי נסבל. על המנהיגות הפוליטית, הדתית והקהילתית לגנות את האלימות הזו, בלי נקודה פסיק, ובלי אבל, אלא עם סימן קריאה ברור, ויפה שעה אחת קודם.

זה הוא הסטנדרט וזו היא הצפייה הנדרשים בראש ובראשונה מצד כל מי שמאמין בחיים משותפים של יהודים וערבים במדינת ישראל, וזו היא שעת מבחן לכולנו.

באותה הנשימה יש להוקיע עם סימן קריאה ברור, את אלו המבקשים לנצל את רגעי המשבר הקשים האלה על מנת לקדם את העמדות הגזעניות והלאומניות ואת אלה העסוקים בעידוד אזרחים ואזרחיות לטול החוק לידיהם. גורמים אלו שיש להם מהלכים בבית הזה מסכנים אותנו באותה המידה. על ממשלת ישראל להתעשת, להתמודד באמצעות משטרת ישראל עם האלימות ולבלום אותה לאלתר, ובאותה העת למנוע מגורמים בעלי סדר יום מעוות לנצל את המציאות הקשה על מנת לעודד את העמקת האנרכיה ונטילת החוק לידיים.

גם לנוכח המראות הקשים מאד מרחובותיה של העיר לוד, ומבלי לוותר לרגע על התגובה ההולמת של רשויות האכיפה, עלינו לזכור שמאות אלפי ישראלים יהודים וערבים, צעדו גם הבוקר למקומות עבודה משותפים בבתי החולים ובמרפאות, ברשויות המקומיות, במרכזי הדיור המוגן, במוקדי השירות של החברות הגדולות, במפעלים ובחברות הי-טק. עלינו לזכור את מחוות העזרה והסעד שהציעו הרשויות המקומיות הערביות אך לפני שבועיים בליל האסון במירון למאות האלפים שעשו את דרכם מהאתר לביתם במרכז הארץ ודרומה. רוב מכריע של הציבור הישראלי על כל קהילותיו מעוניין בחיים משותפים. התפקיד שלנו כמנהיגים ומנהיגות הוא לא לאפשר לקבוצות מיעוט אלימות להמטיר על ראשנו אש וגופרית שיצטרפו למטחי הטילים מעזה.

"סור מרע – עשה טוב", מלמד אותנו בעל מזמור תהילים ל"ד. עלינו לבלום את הרע, לא לטשטש את חומרתו ולהעניק לו תגובה הולמת. באותה הנשימה ודווקא לנוכח המראות הקשים, עלינו להמשיך לשקוד על הטוב להעצים את המאמץ לבניית חיים משותפים.

אסור לנו לוותר על ביטחונם של אזרחי ישראל, אסור לנו לעבור בשתיקה על מעשי אלימות ואנרכיה. זה הוא תפקידה של הממשלה, ורק של הממשלה להעניק להם תגובה ברורה ויעילה. אך כשם שלא ניתן למטחי הטילים לערער את דבקותנו בארץ הזו, כך גם אסור לנו לאפשר למראות הקשים מרחובות הערים המשותפות להביא אותנו לכדי ייאוש ממשימת טיפוח החיים המשותפים.

ברכת עיד אל פטר מבורך לאזרחי ישראל המוסלמים, וברכת חג מתן תורה שמח ומשמעותי לאזרחי ישראל היהודים וליהודי העולם.

יי עוז לעמו ייתן יי יברך את עמו בשלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *